Kim jest administrator i jakie są role administratorów?
Administrator to rola użytkownika, która posiada najwyższe uprawnienia w zarządzaniu kontem Google Cloud, wliczając w to subskrypcje G Suite. Głównym administratorem jest osoba, która rejestruje i konfiguruje G Suite. Rola ta nosi nazwę Superadministrator i pozwala korzystać z konsoli administracyjnej. Na koncie G Suite przynajmniej jeden użytkownik musi pełnić te role. Możesz również podzielić się obowiązkami związanymi z zarządzaniem subskrypcja z innymi użytkownikami i przyznać im role administratorów różnego typu.
G Suite oferuje gotowe role administratora. Zawierają one różne uprawnienia i są przewidziane do wykonywania zadań typowych dla niektórych stanowisk w firmie. Sprawdź, jakie uprawnienia mają te role:
- Superadministrator: ma dostęp do wszystkich funkcji konsoli administracyjnej i Admin API. Może zarządzać każdym aspektem konta. Ma również pełen dostęp do kalendarzy i szczegółów wydarzeń użytkowników. Jako jedyny może tworzyć i przypisywać role administratora, resetować hasła administratora, przywracać usunięte konta użytkowników, zarządzać ustawieniami administratorów, konfigurować rozliczenia i zarządzać licencjami, przekazywać dostęp w całej domenie, zarządzać dostępem klientów do interfejsu API, instalować aplikacje z G Suite Marketplace, zarządzać ustawieniami dostępu do zasobów Kalendarza Google, zarządzać ustawieniami katalogu globalnego, korzystać z usługi migracji danych, przenosić własności plików podczas usuwania kont użytkowników oraz zezwalać użytkownikom na włączanie weryfikacji dwuetapowej.
- Administrator grup: ma pełna kontrole nad Grupami dyskusyjnymi Google. Może między innymi wyświetlać profile użytkowników i struktury organizacyjnej, tworzyć nowe grupy, zarządzać członkostwem w grupach, zarządzać ustawieniami dostępu do grup, usuwać grupy i wyświetlać jednostki organizacyjne.
- Administrator zarządzający użytkownikami: może on wykonywać dowolne zadania związane z kontami użytkowników, którzy nie są administratorami, w tym wyświetlać profile użytkowników i struktury organizacyjnej, tworzyć i usuwać konta użytkowników, zmieniać hasła i nazwy użytkowników, zarządzać ustawieniami zabezpieczeń użytkownika i wykonywać inne zadania z tego zakresu.
- Administrator działu pomocy: może resetować hasła użytkowników (z wyjątkiem administratorów), wyświetlać profile użytkowników i strukturę organizacyjną oraz jednostki organizacyjne.
- Administrator usług: może on zarządzać ustawieniami wybranych usług (np. Kalendarz, Dysk, Dokumenty) i urządzeniami dodanymi do konsoli administracyjnej. Jego możliwości obejmują włączanie/wyłączanie oraz zmienianie ustawień i uprawnień usług (tylko określonych usług), zarządzanie zasobami Kalendarza, zarządzanie urządzeniami z Chrome i urządzeniami mobilnymi oraz wyświetlanie jednostek organizacyjnych.
- Administrator urządzeń mobilnych: obsługuje on urządzenia mobilne, używając zaawansowanego zarządzania urządzeniami mobilnymi. Może on udostępniać i zatwierdzać urządzenia, umieszczać aplikacje na białej liście, blokować urządzenia i czyścić ich pamięć, blokować i czyścić konta, konfigurować zasady dotyczące urządzeń z Androidem oraz iOS, oraz wyświetlać grupy i użytkowników w domenie.
- Administrator Google Voice: zarządza on wszystkimi ustawieniami i prowadzi obsługę administracyjna Google Voice (z wyjątkiem przypisywania licencji Voice). Jego uprawnienia obejmują dodawanie lokalizacji, przypisywanie numerów użytkownikom, przenoszenie numerów, zmienianie adresów usług, konfigurowanie telefonów stacjonarnych oraz konfigurowanie automatycznej sekretarki.
- Administrator – sprzedawca: rola ta dotyczy jedynie autoryzowanych sprzedawców G Suite. Może on zarządzać klientami sprzedawcy i prowadzić ich obsługę administracyjną. Administrator – sprzedawca ma dostęp do konsoli sprzedawcy, konsol administracyjnych domen klientów oraz interfejsów API dla sprzedawców.
Możesz również utworzyć niestandardowe role administratora. W tym celu w konsoli administracyjnej kliknij Role administratora, a następnie Utwórz nowa role. Będziesz mógł nadać roli własną nazwę i zaznaczyć uprawnienia, jakie ma posiadać.