Witryny w aplikacji SharePoint łączą Cię i Twoje zespoły z zawartością, plikami, wiadomościami i aplikacjami. W poprzednim poradniku omówiliśmy, czym jest witryna SharePoint. Teraz zobaczysz, jak możesz z łatwością utworzyć taka witrynę, ustalić jej przeznaczenie, wybrać opcje prywatności i dodać jej członków.
Jak utworzyć witrynę zespołu?
Witryna zespołu powstaje w oparciu o konkretna grupę usługi Office 365 i jest do niej przypisana. W razie potrzeby możesz jednak zmienić jej ustawienie prywatności, by była dostępna dla osób spoza tej grupy.
- Jeśli już zainstalowałeś Office 365 na dysku urządzenia, otwórz aplikacje Office, która znajdziesz w menu Start. Możesz także od razu przejść na stronę www.office.com. Niezależnie od miejsca, z którego zacząłeś, kliknij ikonę SharePoint.

- Na nowej karcie przeglądarki otworzy się aplikacja SharePoint. Kliknij przycisk Utwórz witrynę, znajdujący się w górnym menu.

- W panelu Tworzenie witryny wybierz typ witryny do utworzenia. Różnią się one przeznaczeniem. Witryna zespołu powstaje w oparciu o konkretna grupę usługi Office 365, która tworzymy, natomiast Witryna do komunikacji służy raczej do informowania wszystkich osób w organizacji. W tym przykładzie wybierz pierwsza opcje.

- W następnym kroku wprowadź nazwę do pola Nazwa witryny. Na jej podstawie automatycznie utworzy się adres e-mail grupy. W razie potrzeby możesz go zmienić ręcznie, a SharePoint poinformuje Cię, czy taki alias jest dostępny. Poniżej, w polu Adres witryny wyświetla się link wprost do tworzonej witryny. Dalej, w polu Opis witryny wprowadź krótka charakterystykę.

- Kolejnym ważnym krokiem są Ustawienia prywatności. Domyślnym typem witryny jest Prywatna, co oznacza, ze do witryny mają dostęp tylko członkowie grupy. Możesz kliknąć te opcje i wybrać z listy druga: Publiczna. Wówczas do witryny uzyskają dostęp wszyscy członkowie organizacji.

- Ostatnim etapem jest wybór domyślnego języka witryny. Tej opcji nie warto pomijać, gdyż nie może być później zmieniona. W menu Wybierz język kliknij nazwę języka i wybierz z listy Polski (lub inny, jeśli przykładowo jest to międzynarodowa grupa pracowników). Po wszystkim kliknij Dalej.

- Teraz czas dodać członków i właścicieli grupy. Jako ze Ty tworzysz witrynę, automatycznie jesteś jej właścicielem, czyli posiadasz uprawnienia administratora. Grupa może mieć więcej właścicieli. Aby ich dodać, wprowadź nazwę użytkownika lub jego adres e-mail do pola Dodaj więcej właścicieli. Nie jest to jednak konieczne. To samo dotyczy członków grupy. Aby ich dodać, zacznij wpisywać nazwę lub e-mail użytkownika do pola Dodaj członków i kliknij ich nazwy w podpowiedzi. Po dodaniu wszystkich członków kliknij przycisk Zakończ.

- Gratulacje! Twoja witryna zespołu w SharePoint jest już gotowa. Możesz teraz zacząć publikować w niej nowa zawartość, np. listy, biblioteki dokumentów, strony, wiadomości i plany, a także udostępniać pliki.

Jak utworzyć witrynę do komunikacji?
Witryna do komunikacji nie jest zależna od konkretnej, wyodrębnionej grupy i służy do informowania wszystkich osób w organizacji. W tym przykładzie zobaczysz, jak utworzyć ten typ witryny.
- Jeśli już zainstalowałeś Office 365 na dysku urządzenia, otwórz aplikacje Office, która znajdziesz w menu Start. Możesz także od razu przejść na stronę www.office.com. Niezależnie od miejsca, z którego zacząłeś, kliknij ikonę SharePoint.

- Na nowej karcie przeglądarki otworzy się aplikacja SharePoint. Kliknij przycisk Utwórz witrynę, znajdujący się w górnym menu.

- W panelu Tworzenie witryny wybierz typ witryny do utworzenia. W tym przykładzie kliknij druga opcje.

- Tu również wprowadź nazwę witryny, opis witryny oraz wybierz język domyślny z listy. Zwróć również uwagę na jej projekt:

- W sekcji Wybierz projekt kliknij listę rozwijana i wybierz jedna z dostępnych opcji. Temat jest gotowym szablonem witryny, idealnym gdy chcesz udostępniać dużo informacji, takich jak wiadomości, zdarzenia i inna zawartość. Pokaz to szablon pełniący funkcje interaktywnej wizytówki — umożliwia przedstawienie produktu, zespołu lub zdarzenia przy użyciu zdjęć, lub obrazów. Pusty to z kolei projekt pozbawiony gotowych elementów, który pozwala zacząć tworzyć witrynę od podstaw. Wybierz jedna z pozycji na tej liście i kliknij Zakończ.

- Gratulacje! Twoja witryna komunikacji w SharePoint jest już gotowa. Możesz teraz zacząć jej edycje, klikając Edytuj. Jako że korzystasz z projektu, wystarczy, że podmienisz istniejące opisy i zdjęcia na własne.
