Gdy pracujesz w zespole, czasem zachodzi potrzeba zebrania opinii od jego członków — w sposób jawny lub niejawny. Przydatne okazuje się wtedy skorzystanie z ankiet, których tworzenie oferuje SharePoint, wchodzący w skład pakietu Office 365. Co istotne, możesz tu ingerować nawet w najmniejsze detale ankiet, co pozwoli Ci zebrać wszelkie, nawet najbardziej drobiazgowe informacje. W tym poradniku zobaczysz, jak łatwo utworzyć ankietę w SharePoint.
- Jeśli już zainstalowałeś Office 365 na dysku urządzenia, otwórz aplikacje Office, która znajdziesz w menu Start. Możesz także od razu przejść na stronę www.office.com. Niezależnie od miejsca, z którego zacząłeś, kliknij ikonę SharePoint.

- Wybierz witrynę, na której chcesz umieścić ankietę. Gdy to określisz, po prostu kliknij jej nazwę w widoku często używanych witryn lub na liście Obserwowane.

- Witryna otworzy się na nowej karcie przeglądarki. W menu na górze strony kliknij przycisk Nowe i wybierz z listy opcję Aplikacja.

- Otworzy się strona Twoje aplikacje. Przewin ja i kliknij ikonę Ankieta.

- Jeśli chcesz uzupełnić dane ankiety później, wystarczy, że wpiszesz pożądaną nazwę i klikniesz przycisk Utwórz. W tym przykładzie przejdziemy do szczegółów od razu, w trakcie tworzenia ankiety. Kliknij zatem napis Opcje zaawansowane.

- Do pola Nazwa wprowadź nazwę ankiety. Możesz też w polu Opis dodać parę informacji. Poniżej znajdują się dwa ustawienia: Czy pokazać nazwy użytkowników w wynikach ankiety? Oraz Czy zezwolić na wiele odpowiedzi?. W obu pytaniach zaznacz Tak lub Nie. Aby kontynuować, kliknij przycisk Dalej.

- Otworzy się strona Nowe pytanie. W polu Pytanie wpisz pytanie, które ma pojawić się w ankiecie, a poniżej, na liście Typ odpowiedzi na to pytanie zaznacz typ. Jeśli ma to być proste pytanie zamknięte, zaznacz Tak/Nie (pole wyboru). Poniżej możesz jeszcze wybrać wartość domyślną odpowiedzi (Tak/Nie). Przewin stronę dalej.

- Jeśli nie chcesz dodawać więcej pytań, kliknij Zakończ. W tym przykładzie dodamy ich do ankiety więcej. Kliknij zatem Następne pytanie.

- W tym pytaniu pozwól ankietowanym wybrać jedna z przygotowanych opcji. W polu Pytanie wpisz pytanie, które ma pojawić się w ankiecie, a poniżej, na liście Typ odpowiedzi na to pytanie zaznacz Wybór (menu, z którego można wybrać). W polach Wymagaj odpowiedzi na to pytanie oraz Wymuszaj wartości unikatowe zaznacz Tak lub Nie. Teraz najważniejsze — uzupełnij pole Wpisz każdy wybór w osobnym wierszu. W osobnych linijkach wprowadź odpowiedzi, z których mogą wybierać ankietowani. Następnie przewin stronę.

- Następne ustawienie to Wyświetl opcje przy użyciu. Domyślną opcja są przyciski radiowe, czyli pola zaznaczenia, takie same, jak na tej stronie. Zamiast tego możesz wybrać menu rozwijane lub pola wyboru, które zezwalają na zaznaczanie wielu odpowiedzi. Kolejnym istotnym ustawieniem jest Zezwalaj na opcje wypełniane. Domyślnie wybrana jest opcja Nie, co oznacza, ze ankietowani nie mogą wpisywać własnych odpowiedzi. Jeśli chcesz to zmienić, zaznacz Tak. Następnie przewin stronę.

- Gdy już zakończyłeś dodawanie pytań, kliknij Zakończ, aby zapisać ankietę.

- Otworzy się strona ustawień ankiety. W razie potrzeby możesz w niej edytować pytania i inne szczegóły, a także dodawać nowe pytania. W polu Adres internetowy znajduje się link do tej ankiety. Możesz go skopiować i wysłać użytkownikom np. mailem. Członkowie grupy lub organizacji znajda ankietę również na stronie witryny, w dziale Aktywność oraz w zakładce Zawartość witryny.
